onsdag 2 september 2009

Lussekatter


Saffransbullar eller lussekatter som jag och många andra kallar dem är min absoluta favoritkaka på julen. Gör gärna ett par satser och frys in, bullarna är minst lika goda tinade.

Receptet nedan kommer från Rutiga kokboken och har bakats av såväl min mormor som min mamma som av mig i många år. Receptet är lite ändrat efter min smak.


Ingredienser:

200 g smör

<>5 dl mjölk

50 g jäst

1/2 tsk salt

2 dl socker

1 gram saffran

1,5 liter vetemjöl


Russin och ägg till pensling och garnering.


Smält smöret och blanda långsamt i mjölken. Värm gärna mjölken lite innan så blandningen blir 37 grader. Lös upp jästen i lite av vätskan i en bunke.


Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och saffran. Arbeta in all mjöl, gärna i degmaskin. Se till att degen fortfarande är klibbig, då blir den saftigare. Låt jäsa under duk 30 minuter.


Baka ut degen till lussekatter och låt jäsa ytterigare 30 minuter. Garnera med russin, pensla med ägg.


Grädda bullarna i mitten av ugnen i 30 minuter.


Bild: kaktuslampa

1 kommentar:

  1. Kanske skulle överraska maken när han kommer hem på lördag :)

    SvaraRadera